Sunday, March 6, 2011

Percaya~

Si Ragu-Ragu: Aku takut la wes. Kalau jadi tang lain camne? Kalau semua tak end well camne?

Si Pemberi Semangat: Insya-ALLAH. Boleh punya.

Si Ragu-Ragu: Boleh ke? Aku macam tak confident je.

Si Pemberi Semangat: Dahlah, jangan fikir banyak sangat. Insya-Allah. Go with the flow.

Si Ragu-Ragu: Yelah, tapi kalau nanti tak OK camne?

Si Pemberi Semangat: Kau yakin je, PERCAYA. Doa banyak-banyak. Insya-Allah,semua akan OK. Allah selalu tolong hamba-Nya.



*********************



Dialog antara dua orang ini, boleh apply dekat mana-mana situasi yang meragukan kita. Sama ada kita jadi si ragu-ragu, ataupun si pemberi semangat.

Bukan selalu kita yang akan jadi si ragu-ragu, bukan selalu pula kita akan jadi si pemberi semangat. Seikhlas hati, kalau aku jadi tempat si ragu-ragu, aku selalu akan dengar kata semangat ini. Walau dialog tak sama, tapi makna dia serupa. Dan, kalau aku yang jadi tukang pemberi semangat, dialog itu juga yang aku akan lontarkan. Senang untuk berkata daripada mendengar.

Bagi semangat pada orang lain mungkin lebih mudah, tapi bukan senang untuk menerimanya bila kita di pihak yang ragu-ragu. Satu je benda. PERCAYA pada ALLAH.

"Ada hikmah pada setiap kejadian-Nya. Sesungguhnya, Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani."



99 Nama ALLAH.

Sumber: sini

2 comments:

masliza said...

bab ragu-ragu tu.. memang selalu.... hehehhe... nak bubuh garam bila masak kari pun dah ragu-ragu.. sesudu ke dua sudu contohnya... lagikan pula isu-isu besar... hehehe

Unknown said...

Tumpang iklan admin..
Jika ada masa terluang jemput layari laman web
Perfectshapebody.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...