Thursday, December 4, 2014

Senyum Selalu

Salam Semua. Salam Dunia (***tiba-tiba teringat lagu M.Nasir)

Okeh. Tiba-tiba tak tahu nak taip tajuk apa, pastuh tetiba tengah berkumandang di corong radio lagu Senyum - Aziz Harun. Terus taip tajuk post nih "Senyum Selalu".


Cheeky sangat tang "Bukan maksudku memikat, tapi kalau kau terpikat, Ku tak kisah, Apa salahnya..." Oh, player sangatttt. haha ok ok. bukan tuh niat sebenar entry nih ditaip. (nota kaki://taip guna tangan. tapi melalui browser Firefox, Bloggeroid problem.)

Sedar tak sedar, ***aku pelik kenapa orang suka taip sedar-tak-sedar, walhal memang 90% alu pasti orang tuh memang sedar.

Kannn? Tengok. Melencong lagi cerita. *anggaplah itu iklan*** :)

Disember 2014 dah datang dah. Tahun baru 2015 bakal menjengah tak lama lagi. Sedar tak nih? :)

2014 memang banyak Allah bagi ujian. Allah duga. Allah sayang. InsyaaAllah.

Mana nak mula ek? Aku masih tercari-cari perkataan untuk menafsir apa yang boleh untuk ditaipkan. Boleh aku pahatkan supaya aku tak mudah lupa, tak mudah alpa, tak mudah melatah dikemudian hari.

Kasih sayang. Apa beza Kasih dengan Sayang? Can someone please tell me the differences? PM/email yaa? ahahah I sayang U. U kasih dengan I?

Oh. This is so random. Lari jauh dengan niat sebenar post nih. Mungkin lama sangat tak menulis nukilan hati. Sampai tak tahu mana satu bahagian yang perlu mula.


Hari ini, minggu ini, aku telah menyaksikan bagaimana ada orang yang jauh diduga lebih hebat dari aku. Jauhhhh sekali diduga oleh Allah. Sangat malu sangat segan dengan diri ini. Kalau orang lain boleh bangun dan bangun bila acapkali terjatuh, kenapa tidak kita? Masalah, kekangan, halangan, cabaran, semua tuh dugaan asam garam hidup kita sebagai manusia, hamba Allah. Kalau goreng ikan, tak bubuh garam, akan sebati tak rasa ikan tuh?

Pendek kata, apa ujian/kekangan/halangan/dugaan yang kita hadapi, pasti ada hikmah yang tersembunyi disebaliknya. Kannnn? Jadi, apa yang kita nak buat? Senyummmm...senyuuum selalu. "Bukan maksudku memikat, tapi kalau kau terpikat, Ku tak kisah, Apa salahnya." ;)

Till then. Assalamualaikum. **rindu nak dengar keletak keletuk kalau taip guna keyboard PC. Oh.
















Friday, October 31, 2014

Rasa Malam

Pernahkah kau rasa, apa itu malam?
Apa itu kelam?
Dijiwamu terbeban rasa palam?
Hati tak tenteram?

Dapatkah kau rasa ertinya malam?
Dapatkah kau rasa ertinya masam?
Atau kau pura-pura diam?
Sedang kutahu hatimu kejam?

Kau kejam dalam kepekatan malam,
Kejam dalam kata-kata hitam,
Tingkah laku juga nawaitu geram,
Tidak mahu kalah dalam peperangan malam.

Jujurkah aku?

Inilah rasa malam.
Yang buat ku tenggelam.
Terima kasih duhai malam.
Kau ajar ku erti dendam.

Segala rasa ini kupendam,
Ku simpan erat dan ku genggam.
Air mata ini takkan ku biar berendam,
Biarlah gundah ini kupadam.

Rasa malam. Rasa kelam.
Biar hilang ditelan karam,
Jangan dibiar jadi resam.
Kau dan aku, kita pengembara malam.

Nukilan Malam. 31102014.
Wassalam.

Saturday, August 2, 2014

Anugerah Syawal

Assalamualaikum! :)

Alhamdulillah. 6 Syawal 1435H. Jari jemari ini masih laju menaip di papan kekunci nih. Mata masih diberi nikmat untuk melihat alam ciptaan Allah ini. Telinga masih boleh mendengar *ehem ehem* lagu raya dendangan Dayangku Intan - Senandung Hari Raya. Alhamdulillah.

Berlalu sudah Ramadhan. Datangnya Syawal dengan kemenangan bagi umat Islam untuk diraikan setelah menempuh Ramadhan. Datangnya Syawal dengan harapan amalan baik terus dilakukan walaupun Ramadhan sudah berlalu pergi tahun ini. Anugerah Syawal. Kannn?

Tak berhajat nak berceloteh panjang. Hari raya nih banyak sudah celoteh. Topik paling hangat diperkatakan selain Gaza (Ya Allah, selamatkan Palestin, bantu mereka Ya Allah), selain cerita MH17 dan MH370 adalah cerita jodoh. #jodohcepat

Raya nih, selain cerita rakan taulan sepupu sepapat yang berkait rapat dengan jodoh, adikku Aida ada mengeluarkan kata-kata, "Kak Azyan kena cari calon suami yang senyap tak banyak cakap. Sebab Kak Azyan dah banyak bunyik. Bising je mulutnya." Ya Ampunnnnnnnnnn, adikkkkuuuu!  Kalau akak sorang nih tak bebel banyak-banyak kat hang, sapa lagi yang nak bising. Mak Abah dah tak ada dah. Sobs sobs sobs.

Okay okay, sebab ini tajuk adalah Anugerah Syawal, aku belanja tengok gambar raya je la ye. :)

Kakak-Adik. Anak kakak.


 Auntie Yan with Fateh (anak abang): 5 months ++ years old. 



Bergambar keluarga + makcik, pakcik belah arwah abah.



 

 Dengan Ali, nampak seperti budak besar, walhal baru 8 bulan.


Comel-comel anak saudarakuuuuu! Rinduuuuuuuuuuu!

Dialog yang dicipta oleh abangku. Tak sia-sia Abang Am, ko dulu beli komik Mutiara Naga berkotak-kotak episod sampai kena marah dengan arwah mak sebab duit habis kat komik. Hasilnya, pandai hang tulis dialog. muahahhahaha

 Dengan Dak Iyman sorang nih. Kemain banyak celotehnya. Dahlah speaking Utagha. Rinduuuuu Cik Yan kat Iymannnnnn!



Nih aku saja edit-edit gambar abang aku yang batuk-batuk di hari raya lalu memakai topeng muka.



 Nih Fateh. Super Heroooo!



 Nih Ali, muka suwwwit jeee, tak seswai sangat super hero, Super Imam boleh?


Nih Dila, sepupu sebaya sebelah arwah Mak. Single lagi I tell youuuuu. 


Nih Yah. Kawan YuAiTiEm dulu. Satu bilik. Kawan merempit. Haha Tahun nih, Yah raya umah aku, tahun depan, Yah raya umah mertua dia, aku raya umah mertua aku. Eh? Ecececeh. Dua sekawan target kawen tahun depan. Sila mark your calendar yaaaa, save the date. :) Poyosssss!

...but truly, deeply, we pray to Allah, Raya Tahun Depan Mesti Kawen! ***Tajuk cerita drama tahun depan 2015.

Alang-alang cerita pasal jodoh, ***walaupun tajuk entri nih Anugerah Syawal, meh kita yang masih belum bertemu jodoh, kita panjangkan doa bersama-sama, DOA BERTEMU JODOH YANG TERBAIK. Yang dah berkahwin tuh, sudah-sudahlah yeeee, tapi, kalau nak pasang 2, 3, 4 pun boleh jugak baca. Auuucchhhhh!

Bismillahirrohmannirrohim…..
Ya Allah..Ya Tuhanku..
Jika pendampingku telah Engkau lahirkan
Gerakkan hatinya tuk menujuku,
Pertemukanlah kami dalam sebaik-baiknya pertemuan untuk menuju Ridha-Mu..
Kerana Engkaulah yg berhak atas hati hamba-hamba-Mu..
Dan Engkau jua yg kuasa membolak balikannya..

Ya Rabb,
bila dia jauh, dekatkanlah..
Eratkan hati kami dalam ikatan kerana-Mu,
tautkan hatiku dgn hatinya yg sama-sama mengharap dan mendamba sebuah keinginan menuju ridha-Mu..

Ya Allah…Yang Maha Pecinta
Pemilik cinta sejati,
Jikalau cintaku kau ciptakan untuk dia
Tabahkan hatinya..
Teguhkan imannya..
Tegarkan penantiannya..

Ya Rabb…Sang Pemilik Hati
Jikalau hatiku KAU ciptakan untuk dia,
Penuhi hatinya dengan Kasih-Mu,
Terangi langkahnya dengan Cahaya-Mu,
Limpahkan kelapangan dikalbunya dengan kesabaran,
Temani dia dalam kesepian..

Ya Rabb,
Tiada tempat ku bersandar selain pada-Mu,
Kutitipkan cintaku pada-Mu untuknya..
Kutitipkan sayangku pada-Mu untuknya..
Kutitipkan rinduku pada-Mu untuknya..
Mekarkan cintaku bersama cintanya..
Satukan hidupku dan hidupnya dalam Cinta-Mu..

Ya Rabb….
Ku yakin bila saatnya sudah menghampiri,
Pasti kebahagiaan itu aku dapati..
Mohon beri aku kekuatan dan kesabaran dlm penantianku..

Ya ALLAH..
kirimkan dia yang dapat membawa kebaikan,
Baik bagi duniaku, akhiratku dan agamaku..
Agar kami sama-sama berjamaah tuk tetap Menuju-Mu..
bimbinglah hati kami,
Kuatkan hati kami..
Penuhilah dengan Rahmat dan kasih sayang-Mu..
Aamiin ya Rabb…

Sumber kopipes: informasi.my

Okay lah. Panjang berjela dah nih. Nak sambung raya lagi. Akhir kata, kuakhiri dengan serangkap pantun (versi kedua selain yang telah di letak kat FB):

Kalau aku kaya,
Panggil aku mak datin,
Selamat hari raya,
Maaf zahir batin.


p/s: pantun kredit pada akakku yang bersusah payah menolong mencari idea haha

Sampai jumpa lagi, InsyaaAllah. Wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...