Thursday, August 5, 2010

~Cinta Bertasbih

Oh. Sudah hampir Ramadhan. Bulan Berkat penuh istimewa. Rindu dengar bunyi perut yang lapar, bazar ramadhan, kurma, perasaan ketika berbuka, ramai-ramai solat sunat terawih, dan bla bla bla.

credit pic: here

Baru lepas tengok cerita "KETIKA CINTA BERTASBIH SPESIAL RAMADHAN" (KCB). Citer nih karya penulis terkenal Habiburahman El Shirazy. Aku baru habis tengok episod 1, skang nih dah tayang dekat tv indonesia sampai episod 9 kot. Boleh download dekat syok.org. Memang syok tengok citer nih. Baca novel best, tengok movie dia pun best. Ada KCB 1 & 2 untuk movie. Yang episod nih tak tau la pulak sampai berapa episod.

Setakat nih, untuk episod 1 special ramadhan nih, memang best la. Kalau movie dulu, cerita pasal pencarian jodoh untuk Khairul Azzam. Macammana pencarian calon isteri untuk dia dengan bermacam-macam gadis, tetapi akhirnya berjumpa jodoh dengan Anna Althafunissa.

Episod untuk special ramadhan nih, ada satu lagi watak yang ditonjolkan. Tengok poster atas. Lepas tengok episod 1 nih, aku rasa episod special ramadhan nih tentang pencarian rezeki pulak dari segi anak. Dah 7 bulan kahwin, tapi mereka belum lagi dikurniakan anak. Kemudian, ada gadis (watak baru yang disebut tadi) dihantar ke Pesantren tempat Mas Azzam mengajar, dan dari situ la plot cerita nih bercambah. Chewahhhh! Ayat aku tetiba sasterawan melayu kan.

Aku umpama jatuh cinta dengan watak dalam cerita nih. Khairul Azzam. Bukan sebab dia cakep, tampan, tapi, cara percakapan untuk watak nih, dari segi memberi kuliah, dari segi kecekalan, dari segi kerajinan, kebijaksanaan berniaga, pendek kata, aku jatuh cinta la dengan watak nih. Thumbs up untuk penulis Habiburahman El Shirazy.

Selain itu, dialog dialog yang berunsur keislaman nih, memang sesuai ditayangkan waktu bulan ramadhan nih. Kasi sedar dan insaf sikit. Contoh dialog tuh, bila si Hafez watak dalam cerita nih, melihat gadis yang baru dihantar ke Pesantren tadi, bila dia terpegun dengan kecantikan gadis tadi, cepat-cepat dia geleng kepala dan ucap "Astaghfirullah." Ada juga orang kaya yang ingin hulur duit kepada si Hafez nih, dia kata "Terima kasih pak, terima kasih." "Kalau mau ngasi, ke mesjid aja pak." Juga dialog seperti, "Allah itu bersama-sama orang yang sabar." "Kita, belum berusaha maksimal. Jadi, enggak boleh berputus asa."

Dalam cerita cerita, sok sek sana sini pasal Ketika Cinta Bertasbih nih, semoga amalan kita untuk Ramadhan yang bakal datang nih makin bertingkat, dan tidak lupa pada Yang Maha Esa tak kira susah atau senang. Selamat Menyambut Bulan Ramadhan, sama-sama kita mengalu-alukan kedatangan bulan berkat nih, ye! ;)

Sekian duhai kawan-kawan, selamat berpuasa (^_^)V. Latih latih la perut anda eh!


p/s:update: full episod untuk drama nih kalau tak silap 56 episod. fuhhhh, masakkkk!!!

5 comments:

Admin said...

salam ramadhan almubarak

Salam Ramadan Al Mubarak

Yuyunx Mohamed said...

best sangat ke??? malas tol nak download2 nih...tp nk tgk, mcm best jek. khairul azam yang cool abes...cair siott. haha

cekkeya said...

yun: bestttt. aku sukaaaa. ehehehe skang nih dah sampai episod 13 kot. aku pun wes. suka kat khairul azzam tuhhh, ailaikkkk

Azwandy Bin Muhamad said...

salam...saya pun suke tgk cite KCB...Novel dah baca & movie pon dah tgk..Yg episod je blm tgk...

vanilla bean said...

2010 Dulu punya post. Aku lak tgk cte ni ramadhan 2011. waka.. lmbt saje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...