Wednesday, November 5, 2008

Pernah tak?~~~

Pernah tak, setelah melangkaui & melepasi segala mala benda yg tak best, setelah kita berhempas pulas untuk seswatuh benda, setelah lepas segala ombak badai melanda,setelah banyak keringat menitik, (amboi!!!lebih2 plak perumpamaan nih) Setelah semua benda takbes tuh kita lalui, rasa cam satu beban hilang dari bahu...rasa cam ringan je bila tarik nafas, rasa cam bersyukur sangat2...

Pernah tak, setelah kita gagal; tak kiralah gagal dalam ape jua bentuk, contoh aku nak bagi kat sini: jatuh...kita leh umpamakan gagal n jatuh satu benda yg sama:

masa kita belajar kayuh beskal kecik2 dlu, ke depan dan ke belakang, bpe byk kali kita jatuh??? 2 kali? duaploh kali? tipula kalau nak kata tak pernah jatuh...dan setiap kali kita jatuh, sebenarnye ada satu perasaan yg buat kita cuba lagi kayuh beskal tuh, walaupunnn lutut dah berdarah sana sini, dan... bila kita BERJAYA kayuh beskal dgn selambanye, siap leh buat lap race lagi...masa tuh, mmg ada satu perasaan PUAS...puas dpt kembali bangun setelah jatuh berkali2...masa tuh la, terbayang muka2 yg mengajar kita, mak, ayah, akak, abang, yg tak puas2 mulut tuh menyebut: "goet cepat, goet lagi, goet depan, haaa...cepat2..." ekceli, goet stand for : go ahead ;)

Sebenarnye, pengalaman mendewasakan kita, masa memberitahu kita, kegagalan mengajar kita, dan kejayaan hadiah buat kita~~~

Semua tuh berlaku dalam satu kitaran, ibarat satu benda yg berpusing, ibarat roda yg berputar mengikut arus...

pernah tak dengar?
"hidup nih ibarat roda,Kadang kita di atas, kadang di bawah..."

aku setuju sangat...perumpamaan yg bagai terkena kat hidung sendiri...

pernah tak dengar?
"I thought how unpleasant it is to be locked out; and I thought how it is worse, perhaps, to be locked in." (Virginia Woolf,1882-1941)

pernah tak dengar?
"Let us not be too particular; it is better to have old secondhand diamonds than none at all.
(Mark Twain,1835-1910)

aku ske gak ayat atas nih...secondhand pun ok pe, dari xde langsung?aku ske ayat2 perangsang jiwa nih...tapi:

Pernah tak kita perasan? macamne ayat2 tuh best sekalipun, takde maknenye kalau setakat baca, tapi tak pernah nak ambik pedoman~~~ dan...aku adalah orangnye, setakat baca, tapi tak pernah nak ambik iktibar~~~

ps: ske ayat nih gak, "Lu pikirla sendiri!!!"

9 comments:

kuizikel said...

hv u ever? ehe..

penah2.. naik beskal, siap bwk orang lagi.. pastu kagum n tk pcaya bleh goet dgn lajunyer..hehehhe

~wan~ said...

penah yan..pe xpenah plak...

renjou satoru said...

btol2 yan...kite blaja dr pngalamn..klo kite xpnh rs gagal..kite xkn hargai ape yg kite ade.. hidup mmg sntiasa blaja bnda br bg mrka yg btol2 sdr ttg tu.. stiap kggaln..mdewaskn ssorg tu.. (ayat nk skema..aduss)

cekkeya said...

haha btul tu
renjou: aku setuju...
kuizikel: siap bwk orang? aku ke org tuh??? haha
wan:penah pe nih? hahaha

yg pasti, aku ske: kita xsedar kita ada benda tu, sampai la kita kehilangannya~~~

aku xsdr btpa pentingnye air...sehinggalah satu hari air tiada di kolejku~~~~lalala

tawawfayakof said...
This comment has been removed by the author.
tawawfayakof said...

aku dulu suka bawak beskal lelaju masa amik korner, pas aku jatuh aku takot bawak laju2 kat korner....




aku tak sedar aku dah siapkan lom assignment hinggalah kejap lagi nak hantar...

Splitzbz said...

kalau kesusahan yang dilalui untuk dapatkan sumtin tuh memanglah.. nak cakap banyak.. but nak tanyer besikal ape yang dinaiki dalam cete tu?? :P

cekkeya said...

tawawfayakof: aku pernah naik motor jatuh sebab jalan berpasir, pastuh bila jalan berpasir je, aku dah tak bwk laju2...hehe

splitbz: beskal pe ek???ntahla, tp masa aku drjah 1, abah aku de belikan beskal yg hendel dia bentuk U gituh, ade loceng, ada bakul, ade lampu yg penting, hehehe kaler perpel...hehe

vanilla bean said...

Pernah dgr kan..
Renung2kanlah!!
dan selamat beramal!!
tu je dptnye kan...
yg panjang2 kt depan tu tak dgr dah ape..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...