Monday, December 10, 2012

Hilang?

Assalamualaikum. :)

Pernah tak, pendrive korang yang-sebelum-nih-banyak-folder-tersimpan, lepas tuh tetiba jeee dia hilang? Bila pilih folder option>show hidden files pun, still tak ada folder tuh. Kalau tengok dekat Pendrive Properties, ada je 11 GB of 16 - Free Space. Jadi, jangan risau, folder tuh bukan hilang, dia menyorok jeeee. ;)

Dulu, pernah jugak terjadi kes 'invisible folder', tapi yang bengang nya hari nih pulak dia jadi lagi. Komputer dekat bilik seminar tuh, kemain kan... virus melambak seperti makanan-yang-terjual kat pasar lambak gamaknya.

Jadi, WORRY NOT, for every problems there always a solution. Jadi, kita tanya Mr. Google what to do and end up with this link.

Tadaaaaa. Muncul semula dah folder semuaaaa! :) Alhamdulillah.

Kesimpulannya kat sini, kalau pendrive atau hardisk korang kena virus yang sembunyi kan folder, apa yang korang perlu buat adalah:
  1. Plug kan pendrive yang terkena virus sembunyi
  2. Pergi dekat start windows> Run> Taip perkataan 'cmd' tanpa ''> and tekan ENTER dekat keyboard. Command Prompt akan di lari kan di komputer korang.
  3. Tengok dan semak dekat MyComputer, pendrive yang kena virus tadi terletak di Drive mana. Drive E ke, F ke, H ke, I ke,  selalunya pendrive akan terletak di drive F, tapi ikut pada komputer kita lah. Bila dah pastikan yang pendrive kita drive yang mana satu, (contohnya: Drive F) taip kan perkataan F: dan tekan ENTER (Rujuk link ini untuk bantuan yang lebih jelas melalui gambar). Sekarang command prompt punya destination dah berada di drive F.
  4. Taipkan, attrib -s -h /s /d *.* dan tekan ENTER. (Pastikan ada space/jarak/selang antara perkataan tadi, kalau nak senang copy text kat atas nih, Right Click dekat Command Prompt dan paste je. Tunggu je sekejap, dan boleh semak semula dekat pendrive, ada atau tidak folder yang menyorok tadi. 
Harapnya, ada la kan? :)
Sekian saja, sekadar untuk perkongsian. Moga folder kita tak main nyorok-nyorok lagi lepas nih. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...