Sunday, December 5, 2010

Marilah Berdoaaa ;)

Sedar tak sedar, dah nak masuk bulan Muharram dah. Satu lagi langkah ke tahun Islam yang seterusnya.

Kengkadang, bila dah akhir tahun Hijrah nih, barulah sebok nak timbang balik, apa yang kita dah pernah buat sepanjang tahun, apa yang kita belum lagi dapat buat. Klise klise klise.

Menjelang awal tahun Hijrah nih, mulalah sebuk cari planner, diary baru, plan the next year apa yang akan jadi, what-to-do-list, azam baru. Klise klise klise.

Nampak tak CLICHE dalam situasi nak sambut tahun baru nih? Aku tahu itu klise, mungkin aku akan sebuk merancang, merancang dan merancang agenda tahun depan, tapi siapa kita kan? Kita hanya mampu merancang, ALLAH yang tentukan. Ya, segalanya ALLAH. Dia Yang Maha Kuasa, Lagi Maha Mengetahui.

Oleh itu, marilah sama-sama kita berdoa, kawan-kawan, makcik-makcik, akak-akak, abang-abang. Doa dekat bawah nih dipetik dari sini.

DOA AKHIR TAHUN HIJRAH

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. [lebih kurang 20 minit sebelum waktu Maghrib]

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"


DOA AWAL TAHUN

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan".



Ya Allah, syukur pada nikmat di dunia ini, syukur atas kurniaan keluarga yang sejahtera, kehidupan yang sihat, ujian sepanjang tahun ini, semoga kurniaan-Mu ini berpanjangan di bawah limpah kasih sayang-Mu, keredhaan dari-Mu, YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM.

p/s: moga dapat selesaikan projek yang asyik terbengkalai secepat mungkin ;) insya-Allah

2 comments:

Shahrul Yusof said...

If you fail to plan, you plan to fail.

Ahaks! Ayat klise. Hehe.

cekkeya said...

ehehe Memang klise. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...