Sunday, November 14, 2010

~Tipu, ye???

Sila baca dengan nada budak kecil berumur 4 tahun, "Tipuuuuu, ye???"

Bila belajar subjek ETHICAL, SOCIAL, AND PROFESSIONAL ISSUES masa kat Uni dulu, tak pernah sedar ETIKA tuh sama penting dengan insurance eTiQA. (^_^)V

Kalau dulu, bila buat assignment tentang SCAM, tak pernah nak ambik kesah sangat. Itupun, kalau kelas ETIKA tuh hari esok, petang nih baru menceceh cari bahan nak siapkan assignment.

Ok. Baiklah kawan-kawan. Entry nih kira tebus balik masa zaman purba kala dulu.

Pernah tak, di satu petang yang hening dan mendamaikan, anda di kacau dengan satu emel yang membuatkan petang yang hening tadi, jadi pening? muahahha

Nak dijadikan cerita, walaupun kesukaan terlampau aku kepada GMAIL, kerana kurangnya SPAM berbanding Yahoo Mail, tapiiii [tarik nafas jap, aku bubuh noktah nih. ;)] kengkadang haruslah juga perlu membuka emel Yahoo untuk clear mana-mana spam dan tengok atau balas mana-mana emel dari peminat. Kang hampa pulak peminat-peminat bila emel mereka tak di layan. ekekekke

Disebabkan GMAIL punya features untuk import email lain masuk dalam akaun GMAIL kita, aku pun dengan berbesar hati meng'import' akaun YAHOO mail ke dalam GMAIL aku. So, bolehlah keep track dengan mana-mana emel dari peminat yang tak sempat aku bukak. ("^-^)

Setelah itu, beberapa ketika, akaun YAHOO nih pulak bawak sekali SPAM yang entah hapa hapa masuk ke dalam GMAIL aku. Yelah, dah tentu memang aku import, jadi, dia memang terbawak sekali la kan. Salah sendiri tak mau ngaku. Biasalah, manusia. ("^_^)

Berbalik pada petang aku yang hening tadi, tup tup masuklah 1 emel dalam inbox. Dia kata dari Maybank Berhad. Lantas, otak-otak sel aku teringat pada subjek ETHICAL, SOCIAL, AND PROFESSIONAL ISSUES tadi. Kalau ikut buku, mukasurat 33, topik 6, ecececeh. EMAIL SCAM.

Tekan Cntrl+Click untuk paparan gambar lebih besar seperti naga

Sah sah aku takde bukak akaun Maybank. Tetiba je hantar emel cakap camnih. Ketawa aku terkekek kekek bila baca emel nih.

perhatikan pada bulatan warna merah.

Itu emel dari Maybank. Tup tup, beberapa hari selepas tuh, datang pulak emel dari CIMB. Yang nih saspen Mak Enon sket. Aku memang ada akaun CIMB, jadi tak boleh nak ketawa terkekek kekek macam situasi bila-dapat-email-dari-Maybank tadi.

Perasaan dia lain tau. Even aku tahu itu SCAM, tapi sebab aku tahu aku pun ada akaun CIMB, ketawa aku terbantut. Jadi, automatik aku terus terfikir, "Nih kalau orang-orang yang tanpa usul periksa nih, tambahan pulak dia memang ada akaun tuh, mau mau kena tipu."

link yang dibulatkan warna merah tuh boleh dikategorikan sebagai phishing

Ok kawan-kawan semua. Pada yang dah tahu, nih peringatan, pada yang belum, ini amaran. Ceh, gaya macam YB nak bagitahu langkah-langkah berjaga nak cegah Denggi.

  1. Bank TAK AKAN bagi EMAIL NOTIFICATION yang akaun kita ada masalah ke, kena blok ke. TAK AKAN.
  2. Berhati-hati dengan email yang tak address kita sebagai CIK SITI INTAN PAYUNG KEMBANG BINTI WAN KEMPIS. Selalunya, kalau emel-emel yang penting, dia akan address NAMA kita.
  3. Kalau tengok gambar kat atas nih, tuh boleh dikategorikan phishing. Dia provide link, bila kita klik link tuh, dia akan redirect ke satu login page yang akan minta username dan password.
  4. Jangan sesekali berurusan dengan Bank secara online tanpa menaip sendiri URL bank tuh.
  5. Perhatikan tanda kunci atau mangga ketika berurusan secara online. Perhatikan HTTPS kat link tuh. S means secure.
Pendek kata, kalau melibatkan duit nih, kenalah berhati-hati. Cikgu security aku pernah kata, "Once you are connected to the Internet, you've never been safe."

2 comments:

miera momo chan said...

hahaha..kemain ag ko...ulasan yg mantop..

cekkeya said...

hahaha mantop la momo profile pic ko. i loiiikkkkke ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...