Wednesday, June 17, 2009

Rombongan Cik Kiah ke Kota Melaka~~~

14 Jun 2009, Melaka
------------------------

Tarikh dan tempat (seperti dinyatakan di atas) bukan lah satu tarikh keramat, tempat berhantu mahupun seswatuh tarikh yang istimewa untuk digembar-gemburkan. Akan tetapi, satu rombongan telah di ‘rombong’ kan pada tarikh dan tempat ini.

Dan…

ini bukan seperti “Rombongan Cik Kiah ke Sukan Komanwel” edisi tv.

Ini “Rombongan Cik Kiah ke Melaka” edisi surat maya…ahahha (gelak sendiri aku taip entry nih)…

Sedikit info tentang rombongan ini ;)

• Disertai oleh 13 orang peserta perempuan dari program ****SYS, yang jakun teringin sangat untuk melawat Melaka.
• Ahli-ahli rombongan telah memilih bas Wira dan bas Tuah sebagai ”kuasa kuda”dengan bayaran RM2.60 seorang sehala dari K*** Hotel-Melaka_Central-Dataran_Pahlawan.
• Destinasi yang dituju adalah Menara Taming Sari, Muzium Samudera, Muzium Setem, Penjara, TLDM yg kami lalu je tapi tak masuk, Bandar Hilir, A’Famosa, Dataran Pahlawan, dan tidak ketinggalan...Mahkota Parade...ehehehe


Ahli-ahli rombongan sedang menunggu bas-yang-hebat-pantas-seperti-kuasa-kuda, menuju ke destinasi pertama ;Menara Taming Sari.

Kadar bayaran: RM10 - pengunjung biasa, RM8 - dengan kad pelajar.


Teropong (binokular) ini boleh disewa dengan kadar yg murah, serendah rm3. Sangat berguna untuk menyekodeng melihat pemandangan sekitar menara ini.


Gambar: ahli-ahli rombongan yang lebih jakun teruja ketika berada di puncak menara.


panorama "silau mata memandang" di Menara Taming Sari.


masih sempat bergambar dengan penduduk pelancong negeri Melaka ini.


kadar bayaran @muzium samudera : RM 3 bagi pengunjung biasa, RM 1 jika ada kad pelajar. Murah bukan? bila masuk dalam nih, teringat masa belajar subjek sejarah dulu-dulu.

Oh ye, lepas bayar kat kaunter nih, dia akan bagi beg plastik untuk isi kasut/selipar/terompah yang kita pakai. Masuk Muzium nih, kena kaki ayam. Kaki zirafah ke, kaki gajah ke, kaki buaya ke...pangkah ok? ehehehe


Alfonso de Albuquerque dan Hang Tuah, salah satu nama yang femes-ames dalam sejarah Melaka.


Sila perhatikan "NOTIS 07" berwarna merah nih."Pokok ini tidak boleh dibinasakan"???

Terasa nak gelak baca ayat nih. Tapi, pikir2 balik...ayat apa lagi yang seswai??? ditebang? dirosakkan??? (sambil geleng-geleng kepala)


A'Famosa ; Kadar bayaran: Percuma.
Kadar kepenatan untuk mendaki tangga: tidak terbayar dengan wang.

Sungguh penat bila panjat tangga A'Famosa nih. Siyes, aku tak tipu. ahhahahaha Walaupun, tangga dia bukanlah sebanyak tangga dekat Batu Caves, dan walaupun, bukanlah penat sangat, tapi, bagi seorang yang takde stamina, cuma tahu makan dan tidur je kejenya, adalah sangat penat untuk memanjat tangga ini. Lagi sekali aku nak tekankan, memang sangat penat, ok? ahahha

Kali terakhir sampai di A'Famosa nih masa darjah 6. Rombongan sekolah dengan Cikgu Samidah. Pergi Zoo Melaka, Taman Mini Malaysia, A'Famosa...dan...aku sudah lupa...! ahahah .long-term-memory-lost.


Setelah penat mendaki dan meredah segala badai di samudera, angin ribut taufan di taming sari, ahli-ahli rombongan memulakan misi mengisi perut. Sangat lapar dan yang penting sangat HAUS!!! Oleh itu, jika mahu berjalan meredah samudera, sila la bawa air mineral sebagai bekal, dan...kipas @ topi lebar sebagai penambah sejuk.

Selepas itu, semua ahli-ahli rombongan memulakan misi berjalan-jalan sehingga petang. Sangat penat sehingga tertidur di dalam bas (sila fokus aksi tidur yang dibuat-buat oleh Chuna dan Miera).

Psstt: Aku takut Emaruko, Farahana, Dat, cWan, Mahirah, G-jie, dan
izzaidah akan kata:

"Siap jalan dengan kawan-kawan baru...."

"mentang2 dah ada kawan baru, dah lupa kawan lama kat sinih..."

"dah sombong skang..."

"Kau yang dulu lain dengan yang sekarang..."

Jadi, sebelum mereka ulang sekali lagi atau kata ayat2 di atas, meh aku habaq dulu naa...

"Ya, kalau korang nak ke Melaka, aku leh bawak jenjalan..." hahaha dan...aku masih sama macam dulu, walaupun beratku tidak lagi sama...muahahahaha

10 comments:

Darnia Aqilah said...

yan ak bqu nk ckp..tp naseb bek hg dh gtau awl..hahha jimat tenaga ak nk menaip nie..hahahha...nti bwk kiteorg jln2 melaka ngan johor ye..x sabar lak..tp bile la ek??

duit p0n dh k0ntang tahap empangan pecah..sob3..pape p0n jgn lupe kiteorg kat sni..

kuizikel said...

cekkeya gemuk!!!!

cas said...

wahh...auntie yan tak bawak husna!!!

cekkeya said...

xxxDatxxx

nasib cheq habaq awai2 naa...bila bila free, meh la dat dtg sini, ajak emaruko sekali, dia kan bakal jadi warga UTM nanti...ehehhe

xxxKuixxx
sudahla hang...jeles la tuh...ahahah
fakta-yg-bukan-auta: Kuizikel adalah lebih berat dariku!!!

xxxHusnaxxx
eheheh Husna mana boleh jalan panas2...ye tak???ahhaha

:: G~JIE :: said...

mau itoootttt!!!!

~wan~ said...

la yan dh gemox..patut la ak cari dalam gamba 2 xjumpa pn mane ko...xpersanan kot mane yan yg baru...hahhaha..baru nk cakap pe yg ko cakap...tp ko dh cakap xpe la..

p/s:have fun there...bwk la balik pakwe sorang..lol...

cekkeya said...

xxxG-Jiexxx
nak ikot??? meh dok belakang bas nih meh...ahaha

xxxCWanxxx
kurang asam ko cWan...ahahahah

p/s: pakwe kat sini semua sombong...!!! ahahah

mAi iRA said...

sme la..
aku pn g rmbongn g melaka ms darjah 6..
yan ko jgn risau, ko ade geng kat cni cz cik wan pn dh gemox..
hehe aku pn same je.

aah la yan, ko kne bwk bf sorg.
tp hrus di ingtkn jgn smpai tbwk 'bdk bju hijau' aku..

cekkeya said...

xxMaixx
hahahha CWan mmang gemok!!! ada hati mengata aku..ekekekekekek

bdk baju hijau??? budak KTM ke???ahahha tungguuuu!!!!

kakiku_idzham said...

Nak g melaka............huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...