Sunday, October 5, 2008

Versi "Sebelum" Hari Raya~~~"

Biasanya, sebelum hari raya, aku akan g soping baju raya ngn akak aku...tahun nih, aku soping 2 baju raya, satu baju yg aku beli sendiri, satu lagi akak aku belanja...hehe satu aku 'dapat' kat PKNS...satu lagi 'dapat' kat JUSCO Equine...yg 'dapat' kat JUSCO nih, brand LadyLike...tak sangka plak, LadyLike ada kuarkan produk baju kurung...hehe, yg aku tau jeans je...haha Satu lagi hal, bukan senang nak 'dapat' baju kurung siap yg kena dgn badan kita,bukan senang nak 'dapat' baju yg berkenan di hati, padan di badan...haha

Dalam perjalanan nak balik ke Johor(kampung halamanku; BP+MUO)...abah soh singgah kat Melaka, ambik motor kuning(yg ditinggal kat umah ibu Kak Ainee)...mula2 aku yg bawak motor tuh, akakku & suaminya dlam kete, tetapi, setelah berhenti mengisi minyak di Shell, abg Amir telah dengan baik hatinye meng"offer"kan dirinya utk membawa motor, tatkala matahari yg panas terik memancar2 ketika perut dan tekak yg lapar dan haus(puasa kan)...hehe (pnjg tak ayat aku?) dia kata, sian kat aku, tengok cam tak larat je bawak motor...hehe taktik2...nak jadikan citer, motor kuning yg telah lama tidak diservis itu, rosak di tengah jalan, sebelum memasuki lebuhraya AMJ(Melaka-Johor)...apala nasib badannnnn....asal aku ada je, msti motor nak rosak tgh jalan...nasib kali nih, abg amir yg bawak...hehe masuk kali nih, dah lebih 3 kali, aku alami nasib motor rosak tgh jalan...haha nasib baik ada org jual ketupat kat tepi tuh, aku tanya la abg tuh, kat mana bengkel motor yg terdekat...biar aku pendekkan citer, kitorang g bengkel tuh, dalam 1km dari tempat rosaknye motor itu...panggil pomen, abg amir naik ngn pomen, pastuh, pomen tuh tunda motor kuning guna kaki dia...(klau de gmbr, aku attach aksi menolak nih)...yg penting, pastuh, tunggu sekejap, pomen tuh pun betulkan motor tuh...motor tu mengalami kerosakan yg sama masa nak dibawa dari Johor ke Melaka, yg mana, enjin leh start, tp tak leh jalan, tali yg kat roda belakang putus...ganti tali tuh, ngn tukar minyak itam...rm76...terasa melayang duitku seketika...hehe yg penting,(bpe byk penting daaa) selepas tuh, selamatla sampai motor dan kete ke rumah Sg Srg. Buaya...ehehe


motor yg dibawa oleh abg amir...

Kalau raya dulu2, masa aku kecik2 cili kering dulu; puasa baru masuk minggu ke-2, aku dah sebuk mintak kuih raya kat mak...mak paling feveret buat kuih siput, kacang kuda kot, yg rendam lama2, pastu goreng tuh...kuih sampan, kuih tat, mcam2 la...sampai kuih2 tuh kadang2 habis sebelum raya...mana taknye, bila buka je, sorang ambik segenggam kuih dalam telap tuh....lama2, tak sampai raya, habis dah, tak sampai suku...huhuhu terpaksa la mak aku buat balik semula...

Lepas tuh, kalau sebelum raya, kebiasaannya mesti ada munge api...raya tahun nih, akak aku & suaminye, telah menyeludup membeli bunge api+mercun...meriah la main mercun, habis kene bumbung rumah sebelah-sebelah...yg penting, husna anak sedaraku, sampai terjatuh dlam longkang kat belakang rumah, gara2 takut dengan mercun gasing yg berpusing2 tuh...huhuhu sian husna....baru nak main bunga api ngn dia, dah jatuh dlm longkang...
Bunge_api+mercun yg diimport khas oleh abg Amir...

gmbr husna sebelum dia jatuh longkang kat sebelah dia...

sinaran bunga api yg telah di tangkap oleh kamera akak yg baru;nikon d40...hehe

2 minggu sebelum raya, selalunye, aku akan sebuk membeli dan menulis kad raya...hehe sebelum tuh, aku akan paksa mintak kawan2 aku menghantar kad raya kat aku...siap request kad raya yg berbunyi2 lagi tuh..haha tahun lepas, aku mintak kat aum, tahun nih, aku pakse rummet2 aku bgi kat aku, pakse adi, hehe tp, aku ttp tak lupe kawan aku yg "3sekawan" nih;fara,wana, sab... tahun nih aku dapat 4 kad raya;satu dari Adi(yg aku pakse), Wana, Akak aku, PTPTN...hehe terkejut gak aku dpt kad raya dari PTPTN...hehe siap tulis tgn lagi, "selamat hari raya", setem pun 75 sen, sebab dia bg sekali sampul duit raya, tapi sedih gak sebab takde duit raya dalam tuh... ;( hehe, pastuh ada kertas kecik dia print, tulis ".....terima kasih atas keprihatinan anda membayar balik pinjaman PTPTN....." lebih kurang camtuh la bunyiknye...hehe mungkin ada lagi kot, ececeehhh...kad raya yg bakal sampai kat umah aku, ermmm...(kad raya yg aku paksa diorg suh hantar)...haha





Sebelum hari raya, mestilah kemas2 umah...ye tak??? hehe sejak duduk kat Sg Srg Buaya nih...tak banyak nak kemas sgt, umah baru, tp banyak habuk dan kotornye..hehe cuma basuh tempat letak kereta depan umah, yg penuh ngn pasir, minyak2...jenuh gak nak basuh, bilas lagi...penat tangan kibas2 air pakai penyapu...hehe dan, bila balik2 umah je, abah dah siapkan ruang tamu yg ditambah kat belakang, siap dengan kolam ikan keli, kat bawah carpet ruang tamu..haha...mcm2 abah nih, asal dia bahgia, aku doakan; biar dia jadi;Kapi-pengusaha ikan keli terhebat di Batu Pahat...amin... poyo a...ahahaha

Pendek kata, persiapan sebelum raya nih, memang best, tak sabo nak sambut raya, padahal puasa kemain tak laratnye...hehe alasan je semua tuh..ahha tapi, bestkan raya?

1 comment:

renjou said...

cik atul nk anto sumthing..ye curik alamat mum br ni..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...