Monday, November 9, 2009

~Jodoh Kuat

Tau tak apa makna jodoh?

Mengikut kamus suka-sukaku, jodoh adalah “sesuatu yang telah ditakdirkan untuk kita”. Wah, ayat aku, kemain geli sampai ke buku lali.

Tuh definisi jodoh ikut rummetku, Mimah. Dia tengah sebok termenung, aku tetiba je tanya dia, “Eh makcik, jodoh tuh apa?”

Maka datanglah makna jodoh mengikut firasat rummetku nih. Mengikut firasatku, jodoh nih ibarat rezeki. Rezeki pulak boleh aku ibaratkan macam jambu batu. Ok, jangan pelik. Aku bagi satu contoh eh:

“Tersebutlah alkisah seplastik jambu batu yang dijual di sebuah koperasi di sebuah kolej di sebuah uni. Berapa banyak sebuah daaa. Oleh kerana buah jambu itu disimpan di dalam peti sejuk, juga mempunyai perisa garam yang jika ditambah ke dalam jambu batu yang sejuk itu amat amat lah sedap rasanya. Diulangi, amat amat lah best rasanya.”

Tiba-tiba satu hari, ada seseorang mengidam nak makan jambu batu yang dijual di koperasi tersebut. Bila dia pergi, jambu batu tuh sudah habis dijual. Apakah ayat normal yang selalu kita cakap, bila berlaku situasi camnih?

“Takpelah, tak de rezeki la tuh. Esok mungkin adalah jambu tuh.”

Aku rasa aku dah terpengaruh dengan rancangan SPONTAN yang ditayang dekat Astro warna, dan boleh ditonton secara percuma di yutiub. Aku nak main “tukar cerita”. Cerita tentang REZEKI tadi, aku nak tukar dengan cerita JODOH.

Meh kita copy paste ayat di atas.

“Tersebutlah alkisah seplastik jambu batu orang lelaki jambu yang dijual bekerja di sebuah koperasi di sebuah kolej di sebuah uni. Berapa banyak sebuah daaa. Oleh kerana buah jambu itu disimpan di dalam peti sejuk lelaki jambu itu sangat lah cool orangnya, juga mempunyai perisa garam senyuman manis yang jika ditambah ke dalam jambu batu lelaki jambu yang sejuk cool itu amat amat lah sedap hensem rasanya. Diulangi, amat amat lah best rasanya.”

Tiba-tiba satu hari, ada seseorang mengidam nak makan jambu batu jumpa lelaki jambu yang dijual bekerja di koperasi tersebut. Bila dia pergi, jambu batu lelaki jambu tuh sudah habis dijual shift bekerja. Apakah ayat normal yang selalu kita cakap, bila berlaku situasi camnih?

“Takpelah, takde jodoh la tuh. Esok mungkin adalah lelaki jambu tuh.”

Nih ikut format SPONTAN. Sebab semuanya spontan. Diulangi spontan. Kespontanan semasa menaip mengikut firasat hati yang tak berapa betul. Ok, ok. Jangan lah secara spontan menyampah dengan aku. Aku straight to the point skang nih.

Dah lama rasanya tak membebel bercakap tentang benda yang geli-geli. Ok, straight to the point. Aku takkan membebel pasal definisi geli-geli pulak.

Sebenarnya, penat dah aku taip, tapi aku telah “select” dan “backspace”. Sebab aku rasa tak seswai untuk entry geli-geli di blog ku nih. Mungkin akan mendatangkan efek muntah-muntah apabila membaca ke, tuh aku tak gemar. Karang berbau pulak blog nih kan? Ahhaha

Ok, nak tepek gambar dekat sinih. Gambar nih diambil setelah penat memerah otak melukis diagram dalam exam software engineering hari tuh.

Nih dua orang good fren aku kat uni nih.

aku ske gambar kat atas nih. ahahha



Nih gambar adik aku dengan menggayakan tudung hadiah dari Shirin pada aku. Tudung nih aku pakai masa konvo. Oh ye, kredit baju masa konvo untuk akak aku.

Iqa: ”Eh, baju kau macam baju orang kawen la.”

Aku: ”Syyyh, nih baju nikah akak aku.”

Iqa: ”Gila kau, orang pakai buat nikah, kau pakai buat konvo.”

Aku: ”Dah tak de baju la kaaa.”


Ps://aku ske ayat nih. “Jodoh kau dengan dia kuat la tuh.”

Anda geli? tuh la definisi geli-geli. hahaha

7 comments:

NedLi Sakurai said...

bleh tahan jugak tahap merapu kamu nie yer, cekkeya? (^^ii).. tp perumpaan antara lelaki jambu dan buah jambu tue bleh diguna-pakai... bagus! bagus!

NedLi Sakurai said...

eh.. luper laks... congratss sbb dah convo!

cekkeya said...

@nedli ahahha nih sbb kepala dah pening2 lalat nih. tq!!!

Yuyunx Mohamed said...

lelaki jambu sedap dipandang (lalu digoda bila ade kesempatan)huahua..buah jambu sedap dimakan! nyummy2. chihihi

cekkeya said...

@yun, aku setuju!

Ms Linee said...

jodoh di tangan Tuhan...berdoalah utk yg terbaik...but, i think ko nie mmg dah terbaik la...study pun dah tgi giler pd thp umr skrg nie...master woooo...mmg takut!!hihihihi

cekkeya said...

isk ko nih lin, ke situ pulaknya. tak de pape la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...