Friday, October 2, 2009

Aku Belum Gila~

“Bila kita tiada semangat untuk melakukan sesuatu, kita kena ada seswatuh yang menarik untuk dijadikan pembakar semangat.”

Tak paham? Isk isk isk. Meh aku bagi contoh:

Kalau malas nak pergi kerja, kita kena fikirkan seswatuh yang boleh menjadi pembakar semangat. Contohnya, bila pagi-pagi nak pergi kerja dan malas bangun, kita kena fikir yang indah-indah tentang kerja kita. Hari nih nak dapat gaji ke, hari nih bos takde dekat tempat kerja dan kita boleh berpoya-poya ke, hari nih kena usha budak praktikal yang baru masuk kerja. Kan indah-indah tuh??? Kan, kan, kan?

Bila je aku takde mood nak pergi ke kelas, aku akan terbayangkan ‘seseorang’ untuk mencipta keindahan yang boleh membuat aku tertarik-tarik untuk ke kelas pada tiap-tiap pagi. ‘Seseorang’ tuh biar aku bagi nama Encik X. Aku suka watak Encik X dalam kehidupan seharian aku nih. Nih serba sedikit profil Encik X:

Nama Penuh: Encik X bin Encik Y
Nama samaran: Encik X
Tinggi: 5 kaki 9 inci
Pakaian kegemaran: Baju hitam berbelang kuning
Kasut kegemaran: Kasut warna putih, bercorak tanda betul
Beg kegemaran: Hitam Kuning


Aku suka bayangkan Encik X nih bila malas nak ke kelas. Kiranya, bila aku amat dan sangat malas untuk ke kelas, alarm aku pun dah banyak kali bising suruh bangun dan mandi ke kelas, aku akan cakap macam nih dekat diri sendiri untuk sedapkan hati:

“Bangunlah wahai diri ini, nanti dekat kelas boleh jumpa Encik X. Kau suka kan? Boleh borak-borak dengan dia, boleh ajak dia duduk sebelah kau. Tapi, nanti mesti Cik Z dengan Encik Z yang selalu-buat-mata-aku-berbulu nak duduk sebelah kau. Ok, nanti kau kena pasang strategi, letak beg atas kerusi dan cakap kau dah copkan tempat orang lain sebelah kau. Biar Encik X dapat duduk sebelah kau. Eh, silap silap. Biar kau dapat duduk sebelah Encik X.

Tuh suara jahat yang berbisik dalam diri aku, tapi memang tak pernah aku praktikkan. Bila terfikir je akan jumpa Encik X yang sememangnya comel atau dalam erti kata lain, hensem-tapi-masih-mengekalkan-ke’kiut’an-pada-dirinya, aku akan jadi bersemangat. Selalunya, kita dengar orang cakap ’pencetus ilham’ kan? Pada aku Encik X nih ’pencetus semangat’. Ehehhe ok, aku belum gila lagi. Jangan takut.

Tak salah sebenarnya nak ’suka-suka’ jadikan ’seseorang’ orang yang kita ’suka’. Tapi, jangan terlebih ’suka’. Sekadar ’suka-suka’ je boleh lah. ’Suka’ takpe, jangan ’sayang’. Ahhaha pening kan ayat aku nih. Berbelit-belit. Jangan ingat aku gila eh. Aku belum gila lagi. Ada banyak spesies gila yang aku tahu. Gila-Mental yang sampai nak kena masuk Hospital Gila, Gila-Bayang, Gila-Talak, Gila-Menaip, Gila-Makan, Gila-Kentang, Gila-Gila, Gila-Kerja, Gila-Meroyan, bla bla bla. Dan, aku bukan spesies gila yang dimaksudkan tadi. Aku cuma orang gila ****** yang tak mahu mengaku dia gila. Muahahhahahahahahhah Aku tak gila la, tak gila....

3 comments:

A S f a r i n a said...

ai pun ade Encik X gak. beliau berkulit cerah, bermata sepet, mempunyai senyuman menawan dan berbau harum dari pagi hingga petang...heheh

kuizikel said...

wah ada SA.. 5kaki9.. menariks...

cekkeya said...

@asfarina: wah, encik X tuh macam best je. ahahaha

@kuizikel: aku yg minat encik X tuh. ko nih pun, aku agak je tinggi dia. ahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...