Saturday, August 1, 2009

Lipatan Baru Bahagian Satu~

Sebenarnya, tujuan aku adalah untuk mencurahkan idea untuk menyiapkan tugasan di Microsoft Word. Tapi, akhirnya, tangan aku gatal untuk menaip benda lain. Ahahah Kegatalan aku sangat tersalah, sehingga jari yang semakin gemuk ini menari-nari dengan lajunya di atas keyboard laptopku yang sudah tua ini.

Mata aku menjeling di tepi toolbar laptop mudaku ini, dan jam menunjukkan tepat jam 9.39 pm. “Introduction untuk report wireshark, failed WEP Authentication, programming untuk line attributes n property, circle dan ellipse, tajuk thesis, cari dan baca journal, cari info pasal AUV, buat usecase, kaji database utk website dell”. Semua list-to-do yang disenaraikan entah ke mana, kepalaku pusing. Semua tuh perlu disiapkan secepat mungkin, secepat yang boleh kerana due date adalah minggu hadapan. Jariku nih semakin pantas menaip.

Sebenarnya, tak tahu apa tujuan jariku ini menaip di sini. Mungkin kebosanan, roommate ku sudah bertolak ke Melaka pagi tadi. Ada ‘Family Day’ anjuran tempat lama dia bekerja. Internet tiada di bilik. Tambah pulak dengan kerja yang banyak, semakin berselirat urat-urat dalam kepalaku nih.

Ramai kawan kawan yang ku jumpa, YM, GTalk, bertanya:

“Eh, camne kat sana? UiTM dengan UTM mana yang best?”
“Sama ke belajar macam degree dulu???”
“Ada ramai kawan tak kat sana?”

Pendek kata, belajar kat mana-mana pun sama. Mungkin persekitaran yang berbeza. Kawan-kawan dah tak sama. Ramai pak arab kat sinih. Kalau kelas aku ada dalam 45 orang, pendek kata 30 orang adalah foreigner dari Iraq atau Iran. Cubalah bayangkan betapa mereka mendominasi kelas itu.

Aku daftar 2 minggu lambat dari orang lain kerna ada sebab-sebab yang tak dapat dielakkan. Banyak jugak kelas yang aku dah tertinggal. Mula-mula masuk kelas, mata aku cuma dapat tangkap pak-pak arab. “Ah, sudah!!!” aku kata dalam hati. Lidah jawa aku sudah terbelit untuk bercakap bahasa omputih. Bahasa arab apatahlagi.

Tapi, setelah 3 minggu pergi kelas, aku dah boleh biasakan diri dengan persekitaran. Jalan dalam UTM nih mungkin belum lagi hafal sepenuhnya, tapi tau la sket-sket..ehehehe Secara ringkasnya, walaupun orang ingat belajar sarjana secara full time adalah sangat simple, anda silap sebenarnya. Sem ini aku carry 5 subjek. “Dissertation 1, Advanced Computer Networking & Communication, Advanced Databases, Adv. Software Eng dan Adv Computer Graphics”. Kalau buang perkataan ‘advanced’ dalam subjek tuh, tuh semua dah pernah ambik dan belajar masa sarjana muda. Tapi, perkataan ‘advanced’ tuh memang melambangkan ke’advance’an yg sungguh. Ahahha perosak bahasa sungguh.

Dalam sedar tak sedar, aku telah menghabiskan masa menaip di sini. Kerja-kerja yang terbengkalai minta disiapkan secepat mungkin. Esok, ada discussion group. Oh, rajinlah wahai diri ini…!!!

Walau papapun, moga-moga lipatan baru nih (uni baru, kawan baru, persekitaran baru) mendatangkan banyak manfaat untuk aku. Terima kasih untuk semua yg memberi dorongan dan nasihat sebelum aku masuk uni nih. Doa dan terima kasih aku untuk korang semua. Korang memang very the best laaa!!!

ps://entri ini selamat ditepek pada keesokan harinya setelah ia ditaip...sekian..ahaha

4 comments:

kuizikel said...

wohohoo.. slamat2.. nanti klu free konvo ko bleh dtg sana.. berusahalah. belajo rajin2.. jgn sampai kena tendang. sebab setau aku UTM = universiti tendang menendang.. muakakkakakak

~wan~ said...

wow....advance dh yan skarang...

Farahana said...

yan...semoga selamat dan berjaya.. kitaorang sentiasa ada tuk sokong kamu.. hihi

cekkeya said...

@kui
wohohoho...insya-Allah tak...ko doakan la eh


@wan
advance la sangat...ahahaha

@ana
thanx ana, terharuuuu..ahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...