Friday, September 4, 2015

Ketayap dan Lopes

Salam Jumaat penuh berkah, 

Hari nih terpanggil untuk menulis (baca: menaip). Rindu. 

Pernah tak makan kuih Ketayap dengan Kuih Lopes? *gambar bawah, ikhsan daripada iResepi.com*

Kuih Ketayap

 
Kuih Lopes


Entah kenapa, masa pergi kedai sarapan pagi tadi, bila nampak dua kuih nih, macam ada satu perasaan terbit dalam hati. Perasaan yang susah nak bagitahu apa nama perasaan tu. :)

Kuih yang warna hijau nih, dua-dua mengingatkan aku pada seseorang. Should I say, "2 orang"? 

Arwah mak dan arwah abah.
 
Arwah Mak & Kuih Lopes
 Zaman aku kecik dulu-dulu, arwah mak berguru dengan somebody yang aku lupa siapa, cara nak buat kuih lopes nih. Sejak arwah mak berguru membuat kuih lopes, memang aku sukaaaaaaaa sangat dengan kuih nih. Aku akan mintak arwah mak buat lagi dan lagi. *Gila demand*

Semua orang kata mak dia adalah tukang masak paling hebat. Iols pun tak terkecuali. Arwah Mak buat kuih lopes memang kebabooom bom bom. Btw, kuih lopes yang arwah mak buat tu bentuk dia segitiga. :)

Arwah Abah & Kuih Ketayap
Arwah abah sangat suka makan kuih ketayap. Setiap pagi, lepas arwah abah balik daripada kedai kopi, dia mesti bungkuskan nasi lemak ke, roti canai ke, kuih ke, untuk anak-anak dia yang kat rumah kelaparan. Selalunya, mesti tak pernah 'miss' beli kuih ketayap nih. Aku sebenarnya tak berapa suka kuih ketayap nih, sebab kalau orang buat tuh jenis pemanis dan tak lokek gula, manisssssss sungguh rasanya. Tapi kengkadang, by looking at Kuih Ketayap nih, hadir satu rasa manissss dalam hati bak gula-gula. Teringat arwah abah. Teringat arwah mak. Rasanya manis seperti manisnya kuih ketayap dan kuih lopes.

Al-Fatihah.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...