Saturday, September 5, 2015

Jodoh Pertemuan


Happy Weekend chuols! ;)

Somehow I personally feel amused by reading the phrase in the above picture.

Minggu lepas, terjumpa seorang pakcik nih masa tengah tunggu kereta dicuci di kedai. Aku kenal pakcik nih sebab dia meniaga dalam uni tuh. Dia kata lama dah tak nampak aku datang kedai makan dia.

Lepas tu, perbualan semakin rancak. Isu anak dia yang semua perempuan, isu anak dia nak sambung belajar, yang besar umur 25 tahun lepas diploma terus tak mahu sambung belajar (sebab dah syiokkk pegang duit). *Penatnya tulis panjang-panjang kena baca satu nafass!*

Pakcik: Umur kau berapa dah nak? 30 ada x?

Aku: Senyum. Mengangguk dalam tak angguk. *2 tahun tua pakcik nih teka umur iols kannn*

Pakcik: Belum kahwin?

Aku: *Geleng geleng kepala. *

Pakcik: Kat dalam uni kan banyak lelaki.

Aku: *Ketawa kecik* Mana ada acik...semua dah berpunya.

Pakcik: Eh... siapa tu...Si A* kan ada. Naik kereta besar. Orang N9.

Aku: Iskkk acik nih. *Senyum malu. Macammana senyum malu tuh? haha*

Pakcik: Yela...tapi dia badan besar sikit.

Aku: saya dengar orang cerita dia baikkkk.

Pakcik: Acik tanya dia, kenapa tak kahwin lagi. Si A* kata tak ada orang nak.

Aku: *Oh no. How awkward is this coversation?*

Pakcik: Acik nak kenenkan kau dengan anak buah acik pun susah. Budak muda sekarang nih kita tak tahu apa yang dia nak. Baik diorang carik sendiri. Senang.

Aku: Betul tu acik. Susah, nak kenen-kenenkan orang nih. ;)

Pakcik: Nih apa nih. *dengan gaya eksaited* Kalau kau lepas solat tuh, ada satu ayat nih. Kau baca. Lepas tuh, nak keluar rumah pun kau baca jugak. Mana tahu, kau keluar rumah tuh, ada yang sangkut.

Aku: *Senyum.* tiba-tiba ingat lagu Senyum, tak perlu kata apa-apa.

Pakcik: Eh. Kawan ada dah ke? Boyfriend?

Aku: ;)

Pakcik: Kawan tu tak berani suruh dia datang-datang rumah masuk merisik?

Aku: ;) Senyum. Somehow i found that acik nih sangat lah kelakar. Gaya makcik-makcik sangat. hahaha

Pakcik: Sekarang nih paling tidak hantaran 10k, tapi 10k bukan boleh beli apa sangat. 15k baru cukup lah acik rasa.

Aku: Senyum lagi. Iyalah acik. Makanan pun mahal sekarang nih. Nak bagi orang makan buat kenduri lagi.

Orang Kedai: Dik, siap dah kereta.

Aku: Oh ok. Acik, gerak dulu ya. InsyaaAllah jumpa lagi nanti. ;)

Panjang sungguh rasanya berbual dengan pakcik nih. Dia cuba nak korek berapa banyak gaji aku, cuba korek berapa aku bayar untuk kereta myVi tu. Oh. Takkan saya nak bagitahu acik. Hehe Kereta tu dah habis bayar.

Aku tahu setiap orang yang kita jumpa setiap hari telah ditakdirkan begitu. Mesti ada sebab kenapa kita dipertemukan dengan orang tu pada masa tu.

Haaa gituuuu. Acik nih semua anak dia perempuan. Dia bangga dengan ketiga-tiga anaknya. Dia bapa yang baik dan memikirkan hal anak-anaknya. Somehow it reminds me of arwah abah. Tetiba sayu dan syahdu pulak nih apa ceritaaaa. ;)

Ok lah. Kesimpulannya, iols tak kisah acik nih dok tanya pasal jodoh ke, pasal duit ke, gaya hidup ke. Sebab...iols rasa pakcik nih means no harm. Dia sekadar cuba menyampaikan rasa dan pendapat. Betullah tuh. Umur makin tambah, patut bersedia nak berumahtangga. Haha

Iols rasa dewasa (baca: matang) sangat bila taip entry nih. Hakhakhak.

Kbye. Sekian coretan untuk ingatan masa hadapan.

Wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...