Sunday, April 26, 2015

Tanggapan.

Lepas syiok membeli belah di Melaka, tengok dekat wiper kereta ada surat 'Chenta' dari Majlis.

Oh maiii. Oleh kerana aku ambik cuti pada hari tu, aku lupa sangat hari tu hari Isnin.

Aku toleh belakang, ada seorang pegawai sedang dalam proses nak bagi surat "chenta" dekat kereta belakang aku.

Cepat-cepat aku kejar pegawai tu.

"Assalamualaikum Encik. Mintak maaf. Saya nak tanya, bayar saman ni dekat mana ya? Boleh bayar online x?"

"Tak boleh bayar online la kak. Patutnya dalam Melaka Sentral tu boleh bayar, tapi ni dah lepas pukul 5, dia dah tutup."

"Alamak. Camne ya, Encik? Saya bukan orang sini. Ni saya nak balik Nismilan. Bayar dekat Encik, tak boleh?"

"Saya tak ada resit. Tapi kalau esok pagi, saya boleh bayarkan. Akak bagi saya RM10, tinggalkan no telefon, nanti saya whatsapp gambar resit kat akak." Pegawai tu hulurkan resit untuk diisi oleh aku.

"Akak isikan nama dengan no telefon. Akak ada whatsapp kan?" Aku angguk sambil masuk ke dalam kereta tercari-cari pen.

Sesudah isi nama dan no.telefon, aku bagi resit tu kembali pada pegawai tu.

"Ok kak. Nama akak sapa?" sambil matanya melirik pada kertas yang aku pulangkan pada dia tadi.

"Haaa? Azman?"

"Eh bukan. Azyan." (T_T)

Teruk sangat ke tulisan aku? Sampai terkejut pegawai tu. Yelah, tengok aku perempuan, tapi nama Azman, nama lelaki. Sobs sobs sobs.

Nombor dua, aku dipanggilnya akak? Ok la dik. Fine.  Haha

"Terima kasih ya Encik. Tak payah whatsapp akak la. Akak percaya je dekat adik. Terima kasih banyak-banyak ye. Nama encik sapa?"

"Fariz."

"Terima kasih En. Fariz."

Alhamdulillah. Harapnya adik pegawai tu dah bayarkan la bil saman aku tu. Sebab sampai sekarang memang tak ada terima resit whatsapp daripada adik tu. ;)

Bagus adik ni. Mengikut pesanan. "Akak percaya je kat adik. Tak payah la whatsapp ek."

Kata adik pegawai tu, kalau bayar dalam masa seminggu daripada tarikh disaman, harga jadi kurang, RM10. Kalau tak, RM30.

Sekian saja coretan petang tatkala hujan ni. Tanggapan orang pertama kali, kadang tak sama kalau kita fikir dua tiga kali. Macam tengok tulisan orang, tengok sekali macam Azman, tengok lagi dua tiga kali, barulah betul seperti ditulis dan dikata. hahaha Gituuuuuuu.

Till then, Assalamualaikum! ;)

2 comments:

Ema (^-*) said...

Kak yan....mesti fariz tu rendh dari kau kan....hahahaha

Ema (^-*) said...

Kak yan....mesti fariz tu rendh dari kau kan....hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...