Wednesday, October 20, 2010

~Oh My Chicks


Kembali bersiaran dari Sarang Buaya, saya Cik Kiah Pon Pon Pin Pin, selaku pengacara anda pada hari ini. [senyum (^______^)]. Hari ini, kita akan melawat salah sebuah tempat di Muar, lokasi kedai betul-betul berhampiran Stadium Muar. Tuan empunya kedai ini, yang hanya mahu dikenali dengan nama Ah Pek, telah memulakan operasi kedai ini sejak berpuluh tahun yang lalu. Mari kita temu ramah Ah Pek ni ya.
Oh, nampaknya Ah Pek ini agak low profile dan mahu kekal di belakang tabir saja, jadi biarlah abah saya, selaku pelanggan di kedai Ah Pek ini, take over ok?


Abah sedang mencari dan meneka jantina anak-anak ayam ini. Fuh kanan, fuh kiri, moga-moga betina yang terkena, dapat bawak balik ke Sarang Buaya dan membesar seperti buaya. ;)

Jika anda berminat untuk mendapatkan anak-anak ayam berbaka besar, kampung asli, daging telur, belanda, anak angsa mahupun burung-burung kecil yang lain, boleh lah melakukan urusan jual beli dengan Ah Pek yang low profile di lokasi seperti yang diberitahu sebelum ni.

Di sana, anda boleh membeli 12 ekor anak ayam kampung asli dengan harga rm30, seperti yang dilakukan oleh abah saya. Oh, dekat sini jugak boleh beli alat tetas atau mengeram telur yang berharga rm250 untuk saiz sebanyak 70-80 biji telur. [akan di update kemudian.]

Abah saya memang bersemangat waja dengan ternakan ayam kampung yang dia buat secara suka-suka di belakang rumah. Bangun pagi je, walaupun malam tadi lewat pulang pukul 2 pagi dari kedai kopi, bersembang dan main dam dengan kawan-kawan, lepas tuh seawal subuh dah mula masak nasi goreng, terus saja bukak pintu reban, dan bagi ayam-ayam makan agar membesar dengan cepat lalu jadi gagah perkasa untuk bertelur lagi dan lagi.

Mari kita temu ramah abah saya, ok?

Abah: Kalau saya tak bela ayam-ayam nih, memang saya dah tak ada kerja nak buat. Tahu tidur dan makan saja, tapi, lepas ada ayam nih, rasa macam lain sket. Bagi makan pagi-pagi, lepas tuh, petang-petang tengok ayam-ayam masuk ke reban. Baru rasa syok sket.

Mari kita jenguk reban abah ye?


Dulu, saya buat reban kecik je [rujuk gambar atas], lepas tuh, bila ayam betina dah mula bertelur, mengeram, anak ayam pun dah menetas, saya tambah lagi sket bahagian tepi reban. Nampak tak plastik kuning tuh? Saya kurung anak-anak ayam, tapi, mereka boleh terbang pulak. Jadi, saya letak sebagai penghalang anak-anak ayam nih dari terbang keluar dari reban.


12 ekor anak-anak ayam yang telah dipilih dan dibawa pulang dari Kedai Ah Pek Low Profile.

Ok, terima kasih abah. Moga ayam-ayam abah sihat sihat saja dan melalui proses tumbesaran yang cepat. Sekian dari saya, Cik Kiah Pon Pon Pin Pin, bersiaran langsung dari Angkasapuri AngSarang Buaya. Kita kembali kepada rakan setugas saya, Cik Amboi-Mak-Minah-Tersepit. Sekian bertemu lagi di lain siaran. Semoga anda mendapat informasi mengenai dokumentari ini. Dadaaaaa ;)

6 comments:

m taufiq a aziz said...

hot chics pic..
haa ha dan ha

Yuyunx Mohamed said...

ko jdk mak ayam rupunya heh...ahha.

miera momo chan said...

ohoi~~~~

diLa said...

owh bergaye sungguh reban ayam abah ko weyh!;)

cas said...

haha macam2 abah ada! husna sure larik masuk longkang, najwa sure picit ayam tu sampai pengsan! LOL!

kuizikel said...

gengster ah najwa nak picit ayam.. gila makan space kebun orang, orang perbandaran klu tengok ni kompem kena saman.. hahahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...