Thursday, April 3, 2014

Jurnal Kegembiraan

Hari tuh masa Big Bad Wolf dekat The Mines, ada beli 1 buku nih, "Every Monday Matters". Sangat disyorkan beli! Sukaaa dan lepas baca terasa sangat bermotivasi. :)

Lepas tuh terus LIKE FB Every Monday Matters. Buku nih lebih kurang macam kita kan selalu ada term Monday Blues. Jadi, buku nih macam nak suruh buang term tuh dan suruh kita buat sesuatu setiap minggu yang bermula dengan hari Isnin. So, every Monday actually matters to us.


Kannn?

Minggu nih punya tema adalah "Start a Happiness Journal".

Aku suka menulis. Kadang-kadang rasa macam tak lengkap kalau tak menulis. Menulis==menaip! :) Dulu, suka tulis diari. Lepas tuh, tulis dalam belog (baca: menaip). Bila rindu sangat dengan penulisan, gatai tangan pi beli Kad Raya. Lepas tuh tak tahu nak bagi dekat sapa, bagi dekat kawan-kawan ofis. Oh myyyyy Myvi, takde orang lain ke kau nak bagi? Haha

1. Saya suka bila makan coklat
Aku rasa macam sukaaaa sangat kalau dapat makan coklat. Walaupun aku tahu dia manis, kalori tinggi, aku tetap suka. (tapi aku akan pastikan intake tuh tak melebihi dos, no worries). Coklat nih macam teman kala duka gituuu. (wes, gilaaaa lonely ayat) haha Tak tak. Dengar je sapa nak gi Langkawi, aku dah sebuk nak kirim coklat. Oh Langkawi, bila cheq nak pi sana lagi memborong cokelat?

2. Saya suka bila pergi bercuti
Oh myyyyy! Sapa tak suka pegi bercuti kannnnn? :) I had an awesome trip to Langkawi before this. Was it 2011? Oh rinduuuuu! Pulau Sibu, Mersing 2013. Ya Allah, Subhanallah. The view is super amazing. Phuket, Krabi, Phi Phi Island 2013 MasyaAllah. So superb! :)

Banyak sebenarnya aku hutang. Hutang nak upload gambar cantik-cantik dan paling penting video yang sampai sekarang aku tak join lagi untuk buat satu vlog yang aku rasa boleh ditonton oleh anak cucu dikemudian hari. Echewah. Sarawak 2012. Oh my. 2012? Nih 2014 sudah. Terasa segar diingatan jadi backpackers yang berlari-lari anak ke kedai kek lapis, sampai kembung perut makan semua tester kek lapis.

See? Teringat semua kenangan pergi bercuti je dah buat aku rasa teruja dan gumbiraaaa! Terus rasa nak tempah pakej murah pergi bercuti.

3. Bersembang dengan kawan lama
Bukan bermaksud bersembang dengan kawan baru atau kawan sedia ada tidak mendatangkan gumbira, tapi lebih gumbira bila jumpa kawan lama dan huu sana huuu sini.

Like seriously, I miss all my friends yang rasanya lama dah aku tak buat perangai suka telefon orang sana sini. Blame it on FB. Haha dah semua aktiviti kawan kau ada dalam tuh, no point nak telefon tanya dia buat apa, dah makan belum, heiiii kau dah berpunya belum?

You know who you are when you're reading this. I do miss you guys! Infact, a lot. Satu panggilan telefon kengkadang lebih bermakna daripada satu SMS, Whatsapp msg atau sebaliknya. Ingatan tuh yang penting.

4. Bercakap dengan kanak-kanak
It makes me happy. Kanak-kanak kan sangat jujur. Sangat naif. Mereka tak kenal lagi erti dunia. Aku pernah ada cita-cita jadi cikgu sekolah tadika. Aku rasa macam keperempuanan sangat cita-cita tuh. Haha dont get me wrong. Cikgu sekolah dewasa nih pun dah cukup buat aku gembira, apatahlagi kanak-kanak. Petah mereka bercakap, jawapan spontan mereka. Wes, tiba tiba aku rasa macam tak seswai guna perkataan 'mereka' kat sini? Ahhh. Pendek kata aku suka berbual dengan anak sedara aku yang petah-petah bercakap. Husna, Najwa, Iyman. Tak sabar nak tunggu Ali dan Fateh besar pulak. Versi lelaki petah dia lain sket. :)

I hope that one fine day, Allah kurniakan aku anak-anak comel dan sehat dan bijak dan pandai dan taat perintah Allah dan Rasul. Ameen Ya Rabb.

5. Bercakap dengan orang tua berumur 70 tahun ke atas
Sejak arwah emak dan abah dah takde (Alfatihah), aku suka tengok dan tenung muka orang tua. Contohnya, nenek dan atuk belah arwah mak yang masih hidup. Allah ambik emak. Aku masih ada abah. Allah ambik abah. Aku bersyukur aku masih punya adik beradik dan mak tiri untuk mengadu kasih. Allah panjangkan usia atuk dan nenek untuk aku menumpang kasih. Betapa besar dan hebat percaturanMu, Ya ALLAH. I feel blessed. ALHAMDULILLAH.

Macam ada sorang pensyarah aku masa aku mengaji kat YouAiTiEm dulu, dia kata, "buat apa saya nak tipu kamu, umur saya pun dah 60 tahun nih. Bila-bila masa Allah boleh ambik nyawa saya." Kannn?

Orang tua nih makan garam lebih dulu daripada kita. Dia tahu macammana masinnya benda tuh. Orang tua makan benda pahit lebih dulu daripada kita. Dia tahu macammana rasanya pahit tuh, dan dia takmo kita rasa pahit tuh. Tapi, kengkadang kita degil. Yang mana orang kata toksah buat, kita buat jugak. Kan baru rasa apa itu pahit. Kan baru padan dengan muka.

Orang tua nih dia dah rasa semua benda lebih dulu daripada kita. Banyak sangat nasihat yang kalau kita ambil, kita akan jadik lebih kuat motivasi dan banyak benda sebenarnya yang kita boleh belajar daripada mereka.

Harituh, aku balik kampung singgah rumah nenek. Nenek aku yang umur 80++ kata dekat mak tiri aku, "Nih dulu 3 orang nih (merujuk kepada aku, Awa dan Adik) kelmarin dulu, saya yang bela. Anak saya sakit dulu, kecik-kecik 3 beradik duduk sini. Saya yang bela."

Oh sedih. Teringat dulu-dulu, nenek garang sangat. Dok marah-marah adik setiapkali adik buat hal mengaruk masa maghrib. Nenek kata, "Diam. Tuh dulu-dulu mak tiri dia rebus dalam air panas kawah besar. Masuk dalam tuh, baru tahu? Nak tak?" Adik Aida yang masa tuh meraih kasih sayang dan perhatian seorang mak (yg sakit masa tuh) diam sekejap bila dengar nenek marah. Lepas tuh, dok mengaruk lagi sampai arwah mak pun dah malas nak layan takut lagi menjadi-jadi. Atuk dengan gaya yang sama. Tenang je sampai sekarang. Nenek yang dulu garang, dah makin slowdown dah. Umur aku masa duduk dengan nenek tuh lebih kurang Tingkatan 1 sampai 3. Sekarang pun dah besar panjang. Dekat 13 tahun dah arwah mak tinggalkan kami. 4 April 2001. Alfatihah.

Aku doakan nenek dan atuk sentiasa dalam rahmat Allah. Dikurniakan kesihatan yang baik untuk beribadat kepadaMu Ya Allah.

Aku gembira bila lepas bercakap dengan atuk atau nenek. Tapi nenek la paling banyak suka cerita imbas kisah-kisah lama. Terima kasih Ya Allah atas pinjamanMu atas dunia nih. Kau kurniakan kami seorang nenek dan atuk yang sangat baik. Alhamdulillah.

Rasanya cukuplah setakat nih aku menulis tentang Jurnal Kegembiraan nih. Walaupun nama dia Jurnal Gembira, tapi sejak aku menaip dalam telefon pintar nih, sejak point gembira nombor 4, tak henti-henti air sedih mengalir keluar. Gembira dan sedih punya satu persamaan. AIR MATA. MENANGIS :)

Segala perkongsian nih untuk membuatkan aku dan kamu ingat, kita mampu untuk gembira walau sekecil mana benda atau perbuatan tuh. No double or hidden messages intended. Kita yang dapat tentukan samaada kita nak gembira atau sebaliknya. We have the rights to choose. So, Happy or Sad? I choose to be Happy. You? :)
posted from Bloggeroid

4 comments:

damia said...

yannnn miss u bebeh.. huhuhu berita sedih arini.. kitten aku mati.. wua3 sedeynyaa...

Nayza Yusra said...

datttt. miss u too 3 4 5 6. :)

laaa. innalillah. sakit ke apa dat?

damia said...

owh meow kena gigit dgn kucing luar.. sedey2.. xpe nti klu jumpa ank meow kat pasar, amik bawa balik..hehehe :) miss u la.. wei adik i dpt matrik n9 dkt ke dgn ko?

kuizikel said...

weh mana buku i, kata ada belikan. hahaha.

i choose u.. kakakakka..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...